Historie

Historie

Home » Historie

Hoe is het allemaal ook alweer begonnen?

Het was in 1974 na de voetbalcompetitie dat er door enkele leden van v.v. DEVO een plan geopperd werd om op zondagochtend te gaan fietsen. Het vertrek was in de Marijkestraat in Bosschenhoofd. Er was een aarzelend begin met slechts enkele deelnemers o.a. Hans Broeren, Kees en Peter Pertijs en Jan Lazeroms en later ook nog Johan Broeren. Na enkele maanden was de groep zodanig gegroeid dat het plan opgevat werd om een vereniging op te richten. En zo werd op

19 Oktober 1975 de vereniging officieel opgericht. Het eerste bestuur bestond uit; Jan Pertijs als voorzitter en Peter Pertijs als secretaris/penningmeester.

Als clubhuis werd vooral tijdens de winterperiodes Cor van Dorst in Rucphen gekozen. En later zijn we overgestoken naar de andere kant van de straat naar Café van Oers. Deze cafés, vlak bij het bos gelegen, boden de mogelijkheid de ritten te beginnen en te beëindigen. Bovendien maakt fietsen dorstig en de mogelijkheid om de dorst te lessen was in deze locaties voldoende aanwezig. Café van Oers is lange tijd de thuislocatie van T.C. de Pion geweest. In de zomermaanden werd er gestart bij de Schakel, Café Stroop en Café Concordia. Natuurlijk moest de vereniging een naam hebben. Peter Pertijs kwam op het idee de vereniging de Pion te noemen om de eenvoudige reden dat op elke racefiets een pignon behoort.

Bij de Kamer van koophandel is men nog steeds van gedachte dat de Pion een schaakclub is. De vereniging heeft een gestage groei doorgemaakt. Zodanig zelfs dat het ledental gestegen is tot 80. Niet alleen de vereniging kende een gestage groei ook de evolutie van het materiaal was groot. Reden de meeste leden bij de oprichting op een Peugeot van 350 à 400 gulden, de hedendaagse fiets kost al gauw van een slordige 800 tot 10.000 Euro. Ook de kleding en de verdere outfit groeiden met de tijd mee. Zoals weggewerkte kabels in het stuur en pedalen met skibindingen en schakelhendels.

Door het gebruik van deze moderne uitrusting nam de lengte van de te rijden ritten toe. Ook de snelheid tijdens de ritten ging omhoog. De vraag kan gesteld worden of het gemiddelde niet aan de hoge kant is gekomen omdat ook de leeftijd van de leden is toegenomen. Gelukkig kent men bij T.C. de Pion het gezegde samen uit samen thuis heel goed. Een tijdens de rit in moeilijkheden geraakt lid wordt niet aan zijn lot overgelaten maar zal tussen de wielen in staat gesteld worden de rit te vervolgen.

Sponsoring

Door de activiteiten van de Pion kwamen er ook sponsors die de vereniging wilden steunen en een  warm hart toedroegen. De eerste sponsors waren Pertijs B.V. en Romany fietsen. Daarna kwamen nog HABO, Gazelle, Café van Oers, Regtop Meubelen, Timmerfabriek Thielen, ASVO Autobedrijf, Kemi Bestratingen en Architectenbureau Johan Kas. Voor de bestuursleden zijn er naast het besturen van een vereniging als de Pion ook nog vele nevenactiviteiten.

Wie kent niet nog de ritten zoals twee keer Monschau – Bosschenhoofd (240 Km), 4 x Elst (Gdl), en 21 keer naar Limburg. Ook de zaalvoetbalwedstrijden, carnavalswagens bouwen, trainen in de gymzaal gegeven door o.a. Ad Tak, Johan Kas en Wim Koevoets, het bezoek van Sint Nicolaas en diverse keren naar vakantieparken met het hele gezin.

Om de leden te stimuleren werd en wordt er bij de Pion een onderlinge competitie afgewerkt. Welke bestaat uit een vergoeding voor het bijwonen van de georganiseerde clubritten in de vorm van opkomstpunten. Aan het einde van het seizoen werd dan de kampioen bekend gemaakt. Dit was altijd een zeer sportieve strijd.

Het zomerkampioenschap is inmiddels afgelast vanwege afnemende belangstelling. In het wintersportprogramma van de Pion (dat al 30 jaar wordt georganiseerd door Ad van Overveld) is nog wel altijd een onderlinge competitie. Het hoogtepunt zijn altijd de Vossenjachten waar ook de meeste punten zijn te verdienen.